در حوزه سلامت و تندرستی حقایق ناقص و باورهای غلط فراوانی وجود دارد که به نظر می‌رسد هیچ پایه و اساس علمی و کارشناسانه‌ای ندارند. سوالی که اغلب در مجامع تناسب اندام و مطب‌های پزشکی و مربیان جوانان مطرح می‌شود این است که آیا انجام ورزش سنگین و بدنسازی مانع رشد قد می‌شود؟
اگر والدین کودک زیر 18 سال هستید، ممکن است برای شما نیز سوال باشد که آیا تمرینات قدرتی که کودکان در باشگاه یا به عنوان بخشی از یک تیم ورزشی انجام می‌دهند، رشد کودک شما را متوقف میکند یا خیر؟
در حالی که این نگرانی در مورد کندی رشد کودک کاملن موجه به نظر می‌رسد، اما خبر خوب این است که کودک شما مجبور نیست وزنه زدن را کنار بگذارد.

علم در این‌باره چه می‌گوید؟

 

این باور غلط که اگر بچه‌های خیلی جوان وزنه بزنند، دیگر رشد نمی‌کنند، توسط هیچ شواهد یا تحقیقات علمی معتبری تأیید نشده است.
آنچه شواهد و تحقیقات علمی نشان می‌دهد این است که برنامه تمرینات قدرتی که به درستی طراحی شده و تحت نظارت مربی هستند، فواید بی‌شماری برای کودکان دارند، از جمله:
• افزایش قدرت و شاخص استحکام استخوان (BSI)
• کاهش خطر شکستگی و آسیب‌های مرتبط با ورزش
• افزایش عزت‌نفس و علاقه به تناسب اندام

چرا مردم بر این باورند که بدنسازی رشد قد را متوقف می‌کند؟
 

به احتمال زیاد این باور غلط که وزنه‌برداری مانع رشد می‌شود، ناشی از نگرانی در مورد آسیب دیدن صفحات رشد کودکان در صورت انجام برنامه‌های تمرینی قدرتی است.
دکتر راب راپونی، یک درمان‌کننده از راه‌های طبیعی و متخصص تغذیه ورزشی، می‌گوید این تصور غلط که بدنسازی مانع رشد قد می‌شود، احتمالا از این واقعیت ناشی می‌شود که آسیب‌های وارده به صفحات رشد در استخوان‌های نابالغ می‌تواند رشد را متوقف کند.
با این حال، او اشاره می‌کند که این مشکل می‌تواند ناشی از فرم ضعیف، بلند کردن وزنه‌های بیش از حد سنگین و عدم نظارت مربی باشد. بنابراین این مشکل نتیجه وزنه زدن صحیح نیست. چیزی که این باور غلط به آن اشاره نمی‌کند این است که انجام هر نوع ورزش یا حتی فعالیت تفریحی، خطر آسیب را به همراه دارد. در واقع، حدود 15 تا 30 درصد از تمام شکستگی‌های دوران کودکی مربوط به صفحات رشد می‌شود.
صفحات رشد شما نواحی غضروفی بافت در حال رشد در انتهای استخوان‌های بلند هستند (مثلا استخوان ران). این صفحات زمانی که افراد جوان به بلوغ جسمی می‌رسند به استخوان سفت تبدیل می‌شوند، اما در طول رشد، نرم‌تر هستند و بنابراین بیشتر در معرض آسیب قرار دارند.
اما فقط به این دلیل که صفحات رشد مستعد آسیب هستند، به این معنی نیست که یک نوجوان باید از وزنه زدن اجتناب کند.
کریس ولف، متخصص طب ورزشی و متخصص ارتوپد ترمیمی، می‌گوید: نظریه مشترک بین متخصصان پزشکی این است که بدنسازی در کودکان زیر 18 سال زمانی که به درستی انجام شود، ایمن است و مشکلی ایجاد نمی‌کند.

چگونه با خیال راحت و ایمن وزنه بزنیم؟

اگر کودک شما علاقه‌مند به شروع یک برنامه بدنسازی است، موارد زیادی وجود دارد که باید در نظر داشته باشید، از جمله موارد زیر:
بدنسازی را از شدت کم شروع کنید
بلند کردن وزنه‌های سنگین یک شبه اتفاق نمی‌افتد. وقتی جوان هستید، مهم است که این ورزش را آهسته پیش ببرید و به تدریج وزنه‌ها را افزایش دهید.
این امر به معنای شروع با وزنه‌های سبک‌تر و تکرارهای بیشتر و تمرکز بر اجرای صحیح حرکت به جای افزایش تعداد وزنه‌ها است.
مهم نیست که چقدر تنومند هستید
دکتر الکس تاوبرگ می‌گوید: کودکان نباید با هدف افزایش شدید سایز عضلانی بدنسازی کنند. در واقع او می‌گوید که اکثر مزایایی که کودک از وزنه‌برداری به دست می‌آورد، مزایای عصبی-عضلانی است.
او توضیح می‌دهد: زمانی که کودک به دلیل تمرینات قدرتی قادر به بلند کردن وزنه‌های سنگین‌تر است، معمولن به دلیل افزایش عملکرد عضلانی است تا افزایش اندازه عضلات. بنابراین برنامه‌های آموزشی باید با در نظر گرفتن این موضوع طراحی شوند.
سن فقط یک عدد است
تعیین زمان آمادگی کودک یا نوجوان برای شروع یک برنامه وزنه‌برداری باید به صورت فردی انجام شود، نه فقط بر اساس سن.
دکتر آدام ریوادنیرا، پزشک ورزشی در موسسه ارتوپدی هوگ می‌گوید: ایمنی در وزنه‌برداری به بلوغ و نظارت صحیح بستگی دارد. همچنین توانایی پیروی از قوانین و دستورالعمل‌ها برای یادگیری الگوهای حرکتی خوب و فرم مناسب مفید است.
از اصول اولیه شروع کنید و آن را سرگرم‌کننده کنید
راپونی معتقد است تا زمانی که وزنه‌برداری با خیال راحت و با نظارت انجام شود و برای فرد لذت‌بخش باشد، سن اشتباهی برای شروع تمرینات مقاومتی وجود ندارد.
همانطور که گفته شد، او توصیه می‌کند با تمرینات وزن بدن شروع کنید. به گفته‌ی راپونی، حرکت شنای سوئدی تعدیل‌شده، اسکات با وزن بدن، دراز و نشست و پلانک همگی انواع عالی تمرینات مقاومتی هستند که ایمن هستند و نیازی به وزنه ندارند.
نظارت صحیح نکته کلیدی بدنسازی ایمن است اگر فرزند شما علاقه‌مند به شرکت در یک برنامه تمرین قدرتی است، مطمئن شوید که تحت نظارت مربی معتبری است که در مورد نحوه طراحی یک برنامه بدنسازی برای کودکان آموزش دیده است.
اگر در مورد شرکت فرزندتان در یک برنامه وزنه‌برداری نگرانی دارید، قبل از شروع با پزشک او مشورت کنید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پست های مرتبط