حرکات کششی را مقدمه‌ای برای شروع یک روز عالی یا ورزش‌های سنگین بدانید. با انجام تمرینات کششی قبل از ورزش یا شروع روز، آمادگی بدنی و ذهنی را بالا می‌برید. حرکات کششی به انگلیسی (stretching exercises)، نوعی تمرینات بدنی هستند که با استفاده از نیروی جاذبه و وزن بدن، عضلات را در حالت کشش قرار می‌دهند. این نوع تمرینات، فواید بسیاری برای سلامت و عملکرد بدن دارند. هدف ما در این مقاله آموزش حرکات کششی نیست؛ بلکه قصد داریم تا شما را با ۹ مورد از مهم‌ترین فواید حرکات کششی آشنا کنیم. با خواندن این مقاله، آگاهی خود را درباره چرایی انجام حرکات کششی قبل و بعد از ورزش، بالا می‌برید و با انجام حرکات کششی، بدن سالم و عضلاتی قوی‌تر می‌سازید.

خلق عضلات انعطاف‌پذیر و پرقدرت با حرکات کششی

یکی از مهمترین فواید حرکات کششی برای مفاصل و عضلات، افزایش انعطاف‌پذیری آن‌هاست. با انجام حرکات کششی بازو و پاها، انعطاف‌پذیری بدنتان افزایش پیدا می‌کند و پس از گذشت مدتی، می‌توانید حرکات پیچیده‌تری در ورزش انجام دهید. حرکاتی که به عضلات، فشار وارد نمی‌کنند و به آمادگی کامل بدنی را برای انجام فعالیت‌های ورزشی سنگین و کارهای روزانه منجر می‌شوند.
درنتیجه، به‌عنوان یک ورزشکار بهتر از قبل عمل خواهید کرد و قدرت شما هم افزایش می‌یابد. پیشنهاد می‌شود برای اثربخشی بیشتر حرکات ورزشی قبل از تمرینات سنگین، از ماساژ درمانی هم استفاده کنید. نشستن روی مبل ماساژور باعث آرامش بدن می‌شود تا بتوانید بعد از آن، بهترین حرکات کششی را انجام دهید.

بهبود تعادل بدنی و افزایش قد با حرکات کششی

حرکات کششی باعث تقویت عضلات و حفظ تعادل بدن می‌شوند. عضلاتی مانند عضلات پشت ران، عضلات شکم و عضلات پشتی، با انجام تمرینات کششی قوی‌تر می‌شوند و به تعادل بهتر بدن کمک می‌کنند. ازطرفی، تمرینات کششی به افزایش قد هم کمک می‌کنند. به این معنی که بدن پس از انجام حرکات کششی برای بازسازی و ترمیم عضلات، انرژی بیشتری مصرف می‌کند که یکی از فواید حرکات کششی برای قد است. این فرایند منجر به افزایش سرعت متابولیسم، سوخت‌و‌ساز بدن و افزایش قد می‌شود.
با تقویت عضلات و کاهش درصد چربی بدن، ایستایی بدن بهتر می‌شود و جذابیت شما را دوچندان می‌کند. حرکات کششی برای افزایش قد در ورزش‌هایی مانند یوگا و پیلاتس استفاده ‌می‌شود. قبل از انجام ورزش‌هایی مانند اسکی یا سوارکاری، حرکات کششی را انجام دهید تا از آسیب‌های احتمالی پیشگیری کنید. اگر دچار صدمات فیزیکی بدن در ناحیه گردن یا ستون فقرات در حین این ورزش‌ها شده‌اید و دکتر برایتان ماساژ تجویز کرد، ماساژور گردن آی رست وسیله کاربردی برایتان خواهد بود.

درمان طبیعی خستگی و آرامش عضلانی بعد از ورزش

مربیان ورزشی توصیه می‌کنند که پس از تمام شدن ورزش سنگین روزانه، حرکات کششی را انجام دهید. یکی از فواید حرکات کششی بعد از ورزش، رفع خستگی عضلانی است. حرکات کششی به آزاد شدن عضلات گرفته کمک کرده و درد را از بین می‌برد. برای رفع کامل دردهای عضلانی بعد از ورزش و حرکات کششی ماساژ را امتحان کنید. برای این کار یک جلسه ماساژ درمانی رزرو یا از دستگاه‌های ماساژ خانگی استفاده کنید.
اگر حرکات کششی را در خانه انجام می‌دهید، پس از آن از یک ماساژور دستی برای رفع کامل خستگی عضلات کمک بگیرید. به‌عنوان نمونه، قیمت ماساژور دستی irest برای رفع خستگی در خانه بسیار مناسب است و فواید ورزش کششی را افزایش می‌دهد.

پیشگیری از آسیب‌دیدگی با قدرتمندسازی عضلات در حرکات کششی

هنگامی که عضلات بدن خشک باشند، ممکن است با انجام یک کار سنگین در طول روز، آسیب جدی به بدنتان وارد شود. یکی از فواید انجام حرکات کششی در خانه، کاهش همین آسیب‌دیدگی‌ها به بدن است. تمرینات کششی را هنگام بیدار شدن و برای مدت ۱۰ دقیقه در صبح انجام دهید تا بدن را برای انجام کارهای روزانه آماده کنید.
بیشتر حرکات کششی یوگا مانند انجام حالت بچه، حرکت سگ سر پایین، حرکت مار و بسیاری دیگر برای ورزش در صبح و شروع یک روز پرکار مناسب هستند. انجام این حرکات به‌مرور باعث قوی شدن عضلات بدن می‌شود و استقامت را افزایش می‌دهد. درنتیجه، آسیب‌دیدگی را کاهش می‌دهد.

کاهش استرس روزانه با حرکات کششی صبحگاهی

یکی از فواید حرکات کششی در ابتدای روز، آرام شدن ذهن است. اگر جزو افراد پرمشغله با استرس‌های کاری فراوان هستید، در ابتدای روز چند حرکت کششی انجام دهید. انجام حرکات کششی صبحگاهی به کاهش استرس روزانه و آرامش ذهنی کمک می‌کند و بازدهی شما را در طول روز افزایش می‌دهد. پیشنهاد می‌شود روزانه ۲۰ دقیقه حرکات کششی انجام دهید و همزمان با این ورزش، مراقبه داشته باشید.

تسلط بیشتر بر کارهای روزمره؛ یکی از فواید ورزش کششی

توانایی حرکت مفاصل روی دامنه حرکتی بدن تاثیر می‌گذارد. یکی از فایده‌های حرکات کششی تقویت مفاصل و افزایش دامنه حرکتی بدن است. بهترین حرکات کششی برای بهبود دامنه حرکتی بدن، حرکات کششی دست و بازوها هستند. انجام ۱۰ دقیقه حرکات کششی قبل از انجام کارهای روزانه، بدن را برای فعالیت‌های سنگین در طی روز آماده می‌کند؛ قدرت بیشتری به بدن می‌دهد و به‌مرور باعث سرعت بخشیدن در انجام کارها می‌شود.

تقویت عضلات کمر و کاهش دردهای مزمن مانند کمردرد

بیشتر افرادی که با درد کمر مواجه می‌شوند، عضلات ضعیفی در ناحیه همسترینگ، خم‌کننده مفصل ران و عضلات ناحیه لگن فشار دارند. عضلات ضعیف کمر در مواجه با کارهای سنگین روزانه مانند بلند کردن وسایل یا ایستادن‌های طولانی، آسیب می‌بینند و دردهای مزمن ایجاد می‌کنند.
برای جلوگیری از چنین آسیب‌ها و تقویت عضلات ناحیه کمر، حرکات کششی روزانه مناسب ستون فقرات را برای حداقل ۲۰ دقیقه در طول روز انجام دهید. انجام حرکات کششی با کمک دیوار برای تقویت عضلات کمر پیشنهاد می‌شود.

افزایش گردش خون در حرکات کششی و ترویج سلامتی

با انجام تمرینات کششی مواد مغذی بیشتری به عضلات و بافت‌های بدن می‌رسد؛ گردش خون در کل بدن بهبود می‌یابد و دردهای عضلانی را کاهش می‌دهد. یکی از فواید ورزش‌های کششی برای مواقعی است که بدن دچار آسیب‌های جدی شده و نیاز به خون‌رسانی به بافت‌های آسیب‌دیده دارد. با حرکات کششی سبک، بدون فشار به بدن خونرسانی به بافت‌ها را افزایش دهید تا به روند بهبود، سرعت ببخشید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پست های مرتبط